Toevallig Helend Proces
Eén simpel gedagje op straat kan een deprimerende bui omzetten in een hoopvol gestelde. Hoe komt het dat zulke kleine dingen zo een groot effect kunnen hebben? Volgens onze docent zijn het toevallige ontmoetingen en het gevoel van vertrouwen dat deze in de buurt oproepen. Zelf denk ik dat het anders ligt. Mogelijk voelt het contact met een ‘vreemde’ zo fijn omdat deze persoon vrijwel niets van jouw leven af weet en dit ook uitstraalt. Een vriendelijke ‘goedemiddag’ van zijn / haar kant toont dat je eigen dilemma zo erg nog niet is. Hetgeen je depri maakte heeft blijkbaar niets aan je buurt veranderd, dus zo een groot drama kan het niet zijn. Het gaat gewoon de positieve energie van het ‘normale leven’ dat jouw negatieve energie weer in balans kan krijgen.
Een andere theorie is het gevoel van een succesvol afgesloten communicatie. Je kunt vaak in een mindere bui raken wanneer er een communicatie met iets of iemand niet goed verloopt. Vaak roept het één het ander op en verloopt je hele dag met onafgemaakte of mislukte conversaties. Misschien lukt het je niet om te zeggen wat je denkt, een bepaalde onderbouwing goed onder worden te brengen of iemand te overtuigen van je gelijk. Stuk voor stuk depri-opwekkers. Als je iemand op straat tegen komt en je begroet elkaar vriendelijk, is dit een overwinning. Blijkbaar kan je toch communiceren zonder de ander negatief over je te laten denken. Het is je gelukt om (in je eigen buurt) iemand te creëren die niet tegen je is en die geen oordeel over je heeft. Een neutraal persoon.
Wellicht is het mogelijk een simulatie te organiseren voor gedeprimeerde mensen. Psychologen zetten dan stalkers in die je begroeten op weg naar huis en zienderogen toont de cliënt (kortdurend) beterschap. Mogelijk brengt dit wel weer een ander probleem met zich mee; namelijk een Paranoïde Persoonlijkheids Stoornis.
BabImage
Om een huisstijl van een bedrijf goed te keuren moeten baby’s ingezet worden. Zij reageren puur uit instinct en eerste indrukken. Door hun onbevooroordeelde kijk op de wereld kunnen zij mogelijk een waardering geven voor de kleuren en vormen van een huisstijl. Het is natuurlijk alsnog persoonsgebonden of je iets waardeert, maar misschien zijn er ook basisfactoren die voor vrijwel iedere baby gelden. Hierbij doel ik op baby’s die de wereld wel al hebben gezien, en dus als symbool staan voor de oerinstincten van de volwassen doelgroep. Een score voor de huisstijl kan aangegeven worden in babyhoofdjes.